Årets längsta dag och kortaste natt !

Hej,

Vet du att.....Idag är det årets längsta dag och kortaste natt. Jag har haft en fantastisk rolig midsommar...
Med nära o kära...Alla bilder kommer imorgon.

Jag älskar stora fester mycket folk, vi var både i Sundborn o i vikarbyn, Rättvik.
Dalarna firas midsommar under flera dagar. Datumet varierar från by till by, så om man vill, kan man fira midsommar flera gånger samma vecka.

Kan berätta att min Sverigekläning var några storlekar för liten, även detta år, med lite vilja så gick det. Inte blusen, det fattades 1 dm mellan brösten.  Oj Oj, fick ta en annan blus i garderoben.

Det regnade så mycket att vi lånade pappas SolParasol som paraply. Perfekt, många fick plats under...

Vissa av Gubbarna i Sundborn, som skulle resa stången, var kraftigt berusade. En kunde inte ens stå på sina ben, hur kan låta någon få vara med som inte ens kan hålla reda på sig själv, en mindre ha konrtoll för att resa midsommmar stågen. En säkerhetsrisk..för publiken, när gubben tappar stången?...

Förr i tiden trodde man att växter, blommor och vatten fick magisk kraft under årets kortaste natt.
Då samlade man in läkeväxter för resten av året, men man fick akta sig för troll, som sades vara extra aktiva samma natt.
Vid midsommar kan man, enligt traditionen, få reda på vem man ska gifta sig med i framtiden.
 
Gör så här: Plocka sju olika sorters blommor. Lägg dem under kudden. Sov, och dröm om din blivande man/fru.

OBS! Du måste vara knäpptyst från att du plockar den första blomman till du somnar, annars fungerar det inte.

Visste du att ordet maj kommer från uttrycket "att maja", som betyder "att pryda med löv"? Att vissa säger majstång i stället för midsommarstång är alltså inte så konstigt. Majstång betyder ju lövprydd stång.
Jag har nu plockat mina blommor, varit tyst o drömt om  mannen som jag ska gifta mig med..

Yes, det fungerar!!!

Sov gott min vän!!.

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!