Pinsamt Falukommun… Finns det inte bättre saker att lägga tid på?

Rörelsehindrade Claes Svensson, 52, kämpar mot Falu kommun för att få behålla sitt parkeringstillstånd. Han har ett läkarintyg som styrker att han har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand.

Men kommunen vill inte ge honom något tillstånd, och hänvisar till att en kommunal tjänsteman sett honom gå längre sträckor än vad som beskrivs i läkarutlåtandet.

- Det känns lite otäckt att någon från kommunen går och tittar på mig, när jag uträttar mina ärenden på stan. Jag trodde inte sådant existerade, det är integritetskränkande. Av kommunens skrivelse framgår det inte heller vem tjänstemannen är, men ingen har i alla fall kommit fram till mig och presenterat sig, säger Claes Svensson och fortsätter;

- Att gå på stan med vetskapen om att någon kan följa dig med blicken känns inte bra, fortsätter han.

Läs mer: http://www.dt.se/nyheter/falun/article430262.ece

 

Hur kan detta hända? Vilken människosyn har kommunen? Det rimmar dåligt med det handikappspolitiska programmet. När blev handläggare poliser? Vad hände med sekretessen?

Akta Dig kära kommuninvånare, har du ett funktionhinder så kan du aldrig veta vem som kryper i buskarna.

Vad kommunens basala uppgiter ska vara, att hjälpa människor istället för att själpa måste missförståts helt.

Storebror ser dig !!!! God natt….


Kommentarer
cia

Veronica,

hur RÄTT o hur HEMSKT är inte verkligheten!!!!

Att FOLK orkar bry sig....om det aom inte ÄR NGT ATT BRY SIGI! förstå mig rätt BRY sig om det som verkligen är angeläget!

Sympati, EMPATI = att visa medkänsla för någon, att bry sig om ngn i verkliga livet EMPATI. BRY sig om allt och alla hur lätt det är att visa empati, på rätt sätt 2009!! Ta bort det hårda i samhället,ta bort svenssonjantelagen, "Hej hur mår du? Kan jag hjälpa dig?" Från de minsta förskolebarn till pensionären! /Mom CIA

2009-05-21 23:36:55
cia

Veronica,

hur RÄTT o hur HEMSKT är inte verkligheten!!!!

Att FOLK orkar bry sig....om det som inte ÄR NGT ATT BRY SIG I! Förstå mig rätt, BRY sig om det som verkligen är angeläget!

Sympati, EMPATI = att visa medkänsla för någon, att bry sig om ngn i verkliga livet EMPATI. BRY sig om sina medmänniskor oavsett ålder,hudfärg,social status.Hur lätt det är att visa empati, på rätt sätt 2009!! Ta bort det hårda i samhället,ta bort svenssonjantelagen,säg "Hej hur mår du? Kan jag hjälpa dig?" Från de minsta förskolebarn till pensionären! /Mom CIA

2009-05-21 23:40:55
Inger

När jag läser om sådana här händelser blir jag både skräckslagen och riktigt arg. Vad lever vi i för samhälle där man misstror alla människor? Inte ens långa universitetsutbildningar och mångårig arbetslivserfarenhet räcker tydligen till längre. Jag tänker bl.a. på alla myndigheter som ifrågasätter hela läkarkåren och deras bedömningar. Hur kan vi ha hamnat i ett situation där lekmän har större trovärdighet än duktiga yrkesmän. Det är precis så det är nu mer. Kunniga läkare kan ge det ena utlåtandet efter det andra och som om inte det vore nog kan samma utlåtande ges av flera skickliga läkare. Ändå ifrågasätts de och statliga myndigheter förkastar hela läkarkårens kunnande. Resultat blir att den enskilde individen är helt skyddslös och kastad åt gamarna som endast ser minimerade kostnader som viktigt. Jag förstår inte hur man som beslutsfattare kan sova gott om nätterna när man har bidragit till att människor inte får leva ett fullvärdigt liv. Det är för mig obegripligt att man misstror alla och klassar hela svenska folket som lögnare och bedragare. Att som beslutsfattare förstå människors problem och se vad som kan göras för att underlätta vägen till ett självständigt liv borde vara en självklarhet för att över huvud taget få ha en sådan befattning.



Det är tur att sådana som du orkar kämpa och belysa problemen som finns.



// Inger

2009-06-09 18:19:54

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!