Hallå SJ, Hur kunde detta hända?

Hej

Söndagkväll, känner mig trött idag. Har jobbat lite pratat med Linnea, Mårten o Jessica som är vår nya jurist på VH.

Vill börja med att gratulera Roger som har födelsedag i dag...Grattis Roger...


Väntar nu på att Pappa ska komma, vi ska äta middag ihop. Under tiden så surfar jag runt o hittar detta artikel.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6012278.ab

Här är Peter Cederholm, 39.

Sent i går kväll satt han ensam i sin lägenhet.

Egentligen skulle han ha varit på fest.

Men SJ förstörde allt.

I går kväll hade Peter Cederholm från Stockholm slagit in en present och löst tågbiljett för att åka på fest i Uppsala.Särskild biljett

– För säkerhets skull ringde jag och frågade om det funkade att åka med rullstol, säger han.

Beskedet han fick var att allt skulle gå att ordna och han löste särskild handikappbiljett.

Men redan på perrongen i Stockholm blev det krångel. Tågvärden blev tvungen att ringa efter personal som klarade av att manövrera rullstolsliften på tåget. Till slut kunde han ge sig av med ett löfte.

– Tågvärden lovade att ringa till Uppsala och se till att de kunde hjälpa mig när jag kom fram.

 Åk tillbaks"

Men framme i Uppsala fick Peter beskedet att ingen kunde hjälpa honom av.

– De sa, tyvärr du får åka tillbaks till Stockholm igen.

Och så blev det, för personalen hävdade att de inte hade utbildning i att operera rullstolsliften


Veronicas Kommentar:
Hallå SJ! Usch, Hur kan detta hända? Om du går till läkaren så förutsätter du att personen har utbildning´, om du går till frisören så förutsätter du att han eller hon kan klippa, om du åker buss förutsätter du att chaffören har körkort.

Allvarligt, Vad är detta? Om man köper en biljett på SJ, borde inte vara en självklart att man kommer av tåget? Tror du att en person med funktionhinder måste ringa o fråga SJ " - Är det möjligt att jag får gå Av tåget ? Att jag får åka dit jag vill åka o har betalt resan?

Skulle någon annan passegerare behöva oro sig över att inte komma av tåget?

Skulle det anses som en mänsklig rättighet att få kliva av tåget??, detta blir ju värre o värre...Ett statligt företag...

Vi hade kompetens för att veta hur man flyger till månen för 40 årsedan, men saknar kompens i Sverige år 2009, hur man kliver av tåget i Uppsala om man här rullstollsburen....


Långt kvar innan de Handikapp politiska målen är uppnädda, att personer med funktionshinder kan leva som andra. Suck!

Veronica


Kommentarer
Christoffer

Hej Veronica,



Hoppas allt är bra! Mailat dig tidigare angående en ny sida inom utbildning på nätet - www.minkurs.se - som jag skulle vilja presentera lite närmare! Tacksam om du kunde återkomma till mig på [email protected]



Mvh,



Christoffer Elings-Pers

www.minkurs.se

2009-10-30 12:17:06
URL: http://www.minkurs.se
Frida Waller (sömmerskan till Vera och Herman)

Hej veronica! Läser din blogg ibland. Väldigt givande!



Intressant det där med handikappsliften på tåget. Arbetede ju som taxichaufför förut i Uppsala på TaxiKurir och vi hade utbildning på den liften och va det ingen på stationen som kunde så skickades vi dit med en nyckel och hjälpte till. Vad jag vet så finns den tjänsten kvar och det är väldigt konstigt att dom sa så. Väldigt dålig service tycker jag.

Ha det bra! /Frida

2009-11-15 12:47:36

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!