Tack Alla 1 vecka med Assistansuppropet!

Hej, Nu sitter jag o skriver till dig från Umeå.

För en vecka sedan idag startade jag www.assistansupropet.se på facebook är vi idag 6000 personer, helt otroligt !!! Tack Alla som har visat sitt stöd.

Vi fick socialstyrelsen att tillfälligt dra tillbaka det kränkade behovsinstrumentet. Assistansuppropet har varit med i SVT, TV4 radio o tidningar...

Massor har ringt , jag har 100 obesvarde mail, jag svarar så snart jag kan... Vi fortsätter, aldrig att ge upp..

På Socialstyrelsens hemsida kan man läsa: "Vi arbetar för social välfärd och värnar om den enskilda människans rätt till god hälsa, vård och omsorg. Vi står på medborgarnas sida.

Det har jag aldrig märkt...???



" Atikel 17 Skydd för den personliga integriteten Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning lyder enligt följande:

Alla personer med funktionsnedsättning har rätt till respekt för sin fysiska och psykiska integritet på lika villkor som andra.

Jag anser att Socialstyrelsens förslag, vilket in i detalj kartlägger varje detalj av en människas hjälpbehov, klockar dem och räknar dem i antal - strider mot artikel 17 i konventionen. Vad tänker du på när du hör ordet integritetskränkning? Att din digitala kommunikation registreras?

Vad säger du då om följande scenario, att du vartannat år i ett 90-sidor tjockt dokument skall redogöra för främmande människor dina intimaste detaljer kring toalettbesök, huruvida din kost är balanserad, dina sexualvanor säkra och hur du har det med liktonar. 16 sidor ägnas åt ditt matintag - och då ingår inte själva anskaffandet eller tillagningen. Det är inte ett skräcksenario i en Kafka-värld. Det är precis vad Socialstyrelsen föreslår på fullt allvar. Det är fullkomligt oacceptabelt!

Handikapp- och brukarrörelsens representanter tillkännager i dag att man lämnar samarbetet den i statliga referensgruppen....

se www.assistansuppropet.se
http://www.etc.se/25682/protesterna-loenade-sig-tillfaelligt/
http://www.foraldrakraft.se/politik/stoppa-vansinnet.html

tack för en fantastisk vecka!!!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!