Forst följer del 2

Hej...

Nu kommer nästa....


Jag ska åka färdtjänst mellan Falun o Borlänge.......

Ska åka 1,5 mil med färdtjänst till Hjälpmedelscentralen   

o prova ut min nya permobil, som jag har väntat på i 10 månader.

Jag ringer beställningscentralen o berättar mitt namn, personnr, att jag inte kan gå, att jag behöver permobil o assistent, att jag inte kan sitta på vanligt sätte utan måste sitta kvar i permon. Nej, permobilen går inte att vika ihop. Efter ha svarat 1000 ggr på dessa frågor skulle kännas skönt om datorn kunde spara denna basinfo genom att mina behov tyvärr inte kommer att ändras.

Jag beställer taxin till kl 14:10 ska vara i Borlänge kl 15:00.
Kl 14:20 ringer jag o frågar var taxin är??
Standard svaret blir - Han är på väg..... säger telefonisten

- Min fråga är: Var är taxin ?? att han kör på vägen förutsätter jag.

Hon ska kolla o ringa upp mig. det går 8 min till. Jag ringer ingen. Svaret blir att han inte hittar till Åsgatan.

Va? det är den största gatan i hela Falun. Min fråga som efter 25 min o fyra samtal är fortfarande obesvarad.
- Var ÄR taxin ? undrar jag.


Assistenten ser taxin 2 gator ifrå där vi är, hon springer för att hämta taxin. Jag står kvar.
Jag ringer till hjälpmedelcentralen o säger att vi blir sena, men nu har taxin i alla fall kommit kl 14:50.

I taxi bilen sitter 4 passagerare till som ska samåka. Snabbt konstaterar vi att alla ska åt tre olika håll. Jag ska till Borlänge söder om Falun, en 10 mil norr om Falun, den tredje kvinnan som 90 år ska 7 mil öster om Falun.

- vad är detta? Har jag nu hamnat på tågon form av guidad tur runt om i Dalarna. Vänta, jag har beställt en resa till Borlänge, inte lindesberg eller Säter!!!!

Jag känner mig uppgiven, inte en gång till...tänker på krånglet med SJ o nu detta....
Tänker på när jag beställde bilen, telefonisten frågade, sa att jag fick välja om jag ville ha garanterad hämt tid eller lämningstid. - Va, ähhh Jag vill gärna veta när taxin kommer o lika gärna veta när jag kommer fram ....är det ett orimligt önskemål.

- Ja, blir svaret, Du får välja, antingen hämtning eller garanterad lämningstid... 

- Ok, jag har aldrig varit med om när man åker tåg, buss eller flyg att man inte vet avgång eller ankomst tid...
Fattar inget....Hur kan allt vara så krånligt..?????????

Jag frågar telefonisten, - Ringer taxichaffören aldrig upp när det är försenade... Sussanne, riktigt otrevlig kvinna som sitter på beställningscentralen i Falköping säger, med en mycket nedlåtande röst- Lille vän förstår inte du att om vi skulle ringa upp alla skulle vi inte kunna göra annat, ingen skulle kunna få beställa sina resor....

Jaja...ytterligare en nöt.....

Rulllstolen var inte klar, åker hem utan...Ytterliggare en utprovning o en resa till...Oh nej...




Här kommer bild på min nya stol, nej.jag skojar bara....hahaha....

Hur var nu Sveriges handikappoitiska mål ?

Alla människor rätt till Delaktighet...ja det långt kvar....tänk att var möjligt att ta sig till månen 40 år sedan,


men inte åka tåg eller färdtjänst om man sitter i permo som jag....

konstig Värld !!!!

//Veronica

Kommentarer
Karina & Andreas

Ja jag fattar inte att det skall vara så svårt med färdtjänsten....... Ganska så trött på det här i gbg oxå..... Vi har problem varje dag när Andreas skall till skolan..... Får ringa många samtal per dag till färdtjänsten... Fattar inte vad man skall göra för att dem skall fatta?????

2010-01-29 09:40:55
Carina H

Man blir så trött! Tänk om våra riksdagsmän fick åka guidad tur över halva "landet" när de skulle på sina möten och aldrig veta när de kommer fram...eller om de kommer fram över huvudtaget - då skulle det nog bli fart på politiken. Alla politiker borde tvingas att sitta i permo eller vanlig rulle (på heltid) i minst en månad FÖRE VALET!



Eller så kan man göra som vi....bo i en kommun som anser att man inte alls har rätt till färdtjänst om man är beviljad assistans.....! Kul - inte!

2010-01-29 14:27:45
E

Det är inte roligt att inte kunna planera sin tid som man vill. Ett litet tips när det gäller färdtjänsten är att alltid boka senast-framme-tid, det som färdtjänsten i Falköping kallar lämningstid.



Du bestämmer att du ska "lämnas" kl 15 i Bolänge och du får då en tid när taxin kommer och hämtar dig, låt säga 50 minuter tidigare.



Fördelen med en sådan beställning är att färdtjänsten då inte får lägga till fler samåkningar på vägen som gör dig försenad.



Säker kan man aldrig vara men det här har fungerat hyfsat bra för min mor i Karlstad.



Färdtjänst är alldeles för byråkratiskt och omständligt många gånger. Hoppas att tipset kan förenkla lite!

2010-01-30 18:27:45
URL: http://ikarlstad.wordpress.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!