2 dag Assistansuppropet....Nu är vi 500 medlemar...YES!!

Hej

Oh vad detta Assistansupprop känns viktigt...

Frågan berör många...Tillsamns är vi starka...

Just nu håller vi på att skriva pressmedl. Presskonferansen kommer vara på måndag i stockholm kl 13.00. Pressmedl kommer att skickas ut i morgonkväll. Uppbygnad av en egen webbsida pågår, ska vara klart måndagkväll....Spännande.. Då börjar namninsamlingen....Just nu kan endast bli medlem på facebook, detta ändras från måndag kväll...Följ min blogg..så kommer mer info....

Denna text finns nu på Facebook!!
Under det senaste året har Försäkringskassan ändrat tillämpningen av behovsbedömningen när det gäller rätten till personlig assistans för personer med funktionshinder. Detta trots att lagen inte ändrats på något sätt.

Vi har i media kunnat läsa att flera personer på kort tid har blivit av med rätten till personlig assistans genom att Försäkringskassan dragit in deras beslut, trots att behovet för den enskilde inte har minskat eller förändrats på något annat sätt.

Detta innebär bland mycket annat att flera personer med funktionshinder som yrkesarbetar inte längre kan fortsätta med detta, utan tvingas säga upp sina anställningar. Det innebär också att kravet på anhöriga till personer med funktionshinder kraftigt ökar, och att den enskildes möjlighet till delaktighet i samhällslivet kraftigt begränsas.

Detta var inte alls lagstiftarens syfte och intentioner när LSS-lagen infördes 1994, det är tillämpningen av densamma som nu förändrats och leder till att intentionen att personer med funktionshinder ska kunna leva som andra medborgare, förflackas.

Därför startar vi nu assistansuppropet, där landets alla assistansberättigade, anhöriga till personer med funktionshinder, personliga assistenter, assistanssamordnare, branschorganisationer och alla som tycker att frågan är viktig, är välkomna att delta och ställa sig bakom.

Just nu finns uppropet på Facebook, men inom kort kommer webbsidan www.assistansuppropet.se att öppnas.

Tveka inte, gå med du också! Vi är redan det största uppropet mot denna kränkande behandling av personer med funktionshinder...



Är 100% med och för men hur skriver jag på uppropet om jag inte är facebookmedlem?
30 Januari, 15:06  
 
Hej Veronica! Jag bor i Österrike och min syster använder rullstol. Det gäller att kämpa varje dag! Sa tack att du bloggar om ditt liv och dina upplevelser - det ger mig kraft! Självklart har jag joinat facebook-gruppen!!!! :)

Nu ska jag sova, imorgon TågÄventyr....få se hur långt jag kommer denna gång...Håll tumarna att kommer fram...Skulle vara skönt om det går enkelt o smidigt....precis som borde göra!!!


Stor AssistansKram till Er Alla, nu kör vi på!!!

Kommentarer
Kjell Stjernholm

http://hallbarhumanism.blogspot.com/2010/01/hur-skoter-du-din-personliga-hygien.html

Eva

Hej Veronica!

Jag måste bara få säga att du är fantastisk. Jag lyfter på hatten jag inte har, för allt du åstadkommit, för den du är!

Och jag vill så gärna skriva på ditt upprop, men hittar inte på Facebook.

Snälla, lägg ut en länk så lovar jag dej att jag ska värva fler.

Något så kränkande som detta formulär får man leta efter. Hörde en kvinna på radion som också utsatts för detta.

Nu får det ta mej f*nken vara nog!

Alla ska ha samma människovärde!



Vem klockar socialministerns toalettbesök tro???

Tänk om hon sitter där för länge, och vi skattebetalare får betala för det???



jag blir så arg, så jag hittar inte orden.

Och som du säger, vem vet något om vad som väntar runt hörnet!!



Heja, heja, du är toppen!



Kram från Eva

2010-02-01 22:22:20
Eva

Hej igen, hittade länk hos Kjell Stjernholm!!



Heja heja, en gång till!



/Eva

2010-02-01 22:31:19
Christer Evaldsson

Hej Veronica!

Jag är totalförlamad sen 24 år tillbaka,blev kontaktad av en byråkrat på FK. Jag skulle svara på frågor som tog ca: 1 timme att besvara,det ville jag inte helt oförberedd. Då fick antingen hon komma hit eller fick jag åka in till HIL som är vårt kooperativ. men nu undrar jag omdet är rätt att göra så när man hör att regeringen börjar backa lite när det kommer fram i massmedia.

Skall jag ställa upp innan det tydligen inte är riktigt klart.



mvh.Christer Evaldsson

[email protected]

2010-02-02 21:34:37
LiSa

Hej Veronica!

Vi är många här ute som tänker på dig och alla andra i din situation. Stå på er om ni orkar!! Jag tycker det är dags att EU får reda på hur svenska regeringen behandlar och KRÄNKER sina innevånare! Hade de gått till val med att de skulle kränka och förfölja sjuka,handikappade, arbetslösa på detta sättet hade de aldrig vunnit! Men, men...(är sjuk själv). Kramar LiSa

2010-02-03 08:12:36

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!