Hur många har vetat? Hur länge? Vad gjorde enhetschefen?

Hej

Idag har vi åkt bil hela eftermiddagen o kvällen från Göteborg till Falun.

Efter en lång o härlig sovmorgon så städade vi VH lägenheten. Sedan hälsade vi på min mormors syster, så trevligt att träffa Lisa.
Jag hjälpte henne med diverse papper. Hon är 92 år, bor själv o har Hemtjänst en gång per vecka, då hon ska duscha.

Lisa var mycket upprörd när jag kom. Jag frågade vad som hade hänt?
Svaret blev: - Hemtjänsten !! De kom idag för att dusha mig o frågade om jag skulle dusha i köket ?? !!! Det var det värsta jag hört sa Lisa. Ingen människa dushar väl i KÖKET?!! ´

Nä, det kan jag verkligen hålla med om, förstår att hon blev upprörd. Hon ville ju dusha där hon alltid har dushat i hela sitt liv, dvs Badrummet.

När vi åkte därifrån, satt jag i baksättet o fördrev tiden genom att  surfa på nätet via min mobil o hitade denna artikel:

Källa:Dalarnas Tidningar

Grava brister på gruppboende i Älvdalen

Inga aktiviteter. Nedkissade blöjor. Inga promenader på flera månader.
Så är vardagen för de sex förståndshandikappade på gruppbostaden Tallbacken i Älvdalen.
- Det är bland det värsta jag har sett. Men vi kan inte göra något eftersom det är ett kommunalt boende, säger Agneta Sjölander på länsstyrelsen.

Läs mer:
http://www.dt.se/nyheter/alvdalen/article522441.ece

Veronicas Kommentar:
Detta är helt fruktansvärt. Hur kan detta hända ? Hur många o hur länge har haft kännedom denna situation ? Vilken kvalitetsäkring har enhetscheferna gjort? Har de någonsin besökt boendet? Vad har framkommit av protokollen från personalmöten? Tänk hur boenderna känner sig ? !!! Detta värre en ett fängelse, då är man dömd för ett brott som man själv har begått.  Om man sitter inne, får man vistas ute o slipper sitta i ner kissade blöjor. 

Jag blir så arg,ledsen o förtvilad. Vilken Nonchalans, Vilken människosyn..Hur många fler boenden finns det likande detta???? Det stör mig, att så många personer vaggas in i den trygga Gruppboende tanken. Vem har insynn? Vem har kontroll? 

Vad är detta? Hur kan vi haen lagstiftning som är utformad så här ??

Mer kan tillsynsmyndigheten inte göra.

- Hade det varit privat skulle vi kunna stänga boendet om de inte gjorde som vi sa. Det kan vi inte när det är en kommunal verksamhet. Vi kan inte göra annat än att rikta kritik.


Detta är ju helt fel, oavsett kommunalt eller privat så självklart inte få förekomma en dag till, eller hur ??

God natt Veronica

Kommentarer
Eva Bryngelsson

Jag hoppas verkligen att man går vidare och för en diskssion om etik och moral på den arbetsplats där personalen i fråga arbetar, så inte människor blir behandlad på detta kalla sätt i framtiden (duscha i köket usch.)

2009-11-23 12:01:30
Anonym

Dom kanske satsar på Nya kunder..

2009-11-24 23:12:09

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!