Jag är så trött....på att vara funktionshindrard!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hej

Jag känner mig trött, ledsen o orkeslös. Du tror säkert att det beror på att jag jobbat för mycket. Om det vore så, hade alla möjligheter att ta tag i min livsituation o hitta en balans. I värsta fall skulle jag bli sjukskriven o gå hem o vila. Nej, mitt problem jag känner nu är djupare en så.

Jag är trött, jag är trött på att sitta i rullstol, att är så krånligt. Ska berätta två saker som hänt denna vecka. Den ena är SJ. den andra färdtjänst. 

Jag var i Stockholm i Söndags, bestämde mig på lördagkväll att jag skulle åka ner på en inredningsmässa, på kvällen skulle jag ha middag o föreläsning. Jag hade räknat ut att jag endast skulle hinna vara i stockholm i två timmar, men det var det värt. Känner mig jätteglad när jag kliver ut taxin på centralen, allt har flutit på så smidigt. Tåget fungerade, taxin kom, inga förseningar. Min inre stress har minskat, nu är bara tåg resan hem så är jag hemma igen var min tanke...

Skyndar mig till tåget; tågvagnr 1 har inte lift, 
tågvagnr 2 har inte lift,
tågvagnr 3 har inte lift,
tågvagnr 4 har inte lift,
tågvagnr 5 har inte lift,
tågvagnr 6 har inte lift, sista tågvagnen har inte heller lift. 

min biljett stämmer inte genom att tåget är utbytt mot ett annat tåg. 

Känner hur stressen kommer krypande, även tårarna...Nu orkar jag inte mer....Jag tänker snabbt att jag kommer missa att hålla i föreläsningen, hur ska jag få tag på de som ska komma. Min mobil har inga batterier, i den har jag nr till kontaktpersonen inför föreläsningen. 

Jag kontaktar tågpersonalen som berättar att finns manuell lift. - Jag frågar, Hur kommer jag av i Falun ? Vem har nyckeln? 

- tågkonduktören säger: Just det, Vi kan inte släppa på dig för då kommer du inte av tåget i Falun. Kodutören hänvisar mig för vidare hjälp til kundtjänst. Jag frågor om hon kan ringa in till kundtjänst o berätta att jag inte kommer med tåget. Jag ber om hennes namn o nr, hon lovar att ringa, jag frågar en extra gång....

Jag tar mig till kundtjänst, frågar om konduktören har ringt ? svaret är Nej. Jag berättar uppgivet historien igen. 
Kvinnan i kundtjänst ber om mina biljetter, Hon svarar snabbt: - Genom att det inte står rullstolsplats på din biljett så kan vi inte hjälpa Dig!!

Jag förklarar för henne ytterliggare en gång tre saker:

1. Jag kan inte gå, inte ett steg...Har aldrig kunnat o kommer aldrig kunna, tyvärr.
2. Därför har jag en rullstol, permobil.
3. Jag bor i Falun, jag vill gärna komma hem.
4. Jag har köpt en biljett till Falun
5. Tåget har ingen lift

Vad är lösningen om ni inte beställer en taxi? Hon bevsvärar sig att kontakta trafikledningen. Jag blir så stressad att jag gå på toa. När jag kommer tillbaka 40 min så har de bytt personal i kundtjäst, vilket innebär att jag träffar en ny kvinna i kundtjänst. o ska redogöra för mitt ärende en fjäde gång...Jag vill bara HEM! 

tänk om jag lätt som en fjäder kunde kasta mig på vilket tåg som helst. Efter 2 timmar har de fortfarande inte fattat något beslut, Jag ringer själv efter en taxi, en taxi med ramp. Det tar ytterligare 1,5 timme. Under tiden går vi o åter, Jag är helt slut...Jag tänker ska det vara så här hela livet ut....Hur ska jag orka? 

Vad händer om jag inte gör det? Kan jag sjukskriva mig från mitt funktionshinder? I år är det valår...Varför händer inget i vårt samhälle ? Hur kan få vara så här?  
 
fortsättning följer måste vila lite innan jag orkar berätta vidare.//Veronica

SJ utestänger människor som använder rullstol - igen!

SJ har återigen gjort ett tillfälligt stopp för användning av samtliga rullstolslyftar på X2000.
Handikappförbunden och flera av dess medlemsförbund anser att det är upprörande och ett tydligt bevis på systematisk utestängning en viss grupp av resenärer. Det egentliga problemet är strukturellt. Investeringar i otillgängliga lösningar är diskriminerande och bryter mot nya FN-konventionen.

– Jag förutsätter att det inte är ny jultradition som SJ håller på att införa, säger Maria Johansson, ordförande i DHR - Förbundet utan rörelsehinder - med anledning av SJ:s tillfälliga stopp för användning av rullstolslyftar.

Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden och Pelle Kölhed, ordförande i Personskadeförbundet RTP och ledamot i Handikappförbundens styrelse
anser att det är upprörande och ett tydligt bevis på den systematiska utestängningen som finns av en viss grupp av resenärer. Både Maria Johansson och Stefan Käll, generalsekreterare på Neurologiskt Handikappades Riksförbund (NHR) instämmer i kritiken.


Vad det handlar om är att SJ återigen gjort ett tillfälligt stopp för användning av samtliga rullstolslyftar på X2000. Rullstolslyftar måste användas för att en människa som använder rullstol ska kunna komma ombord på ett tåg. Stoppet grundar sig på att en fog lossnade på en lyft då en testbelastning gjordes fredagen den 4 december. Sammanlagt har SJ två lyftar i varje X2000 tåg, det vill säga 86 stycken. Laila Lindholm Berkhahn på SJ AB Affärsutveckling beklagar det inträffade, men ur säkerhetssynpunkt kan inte SJ göra annat än att förbjuda användningen av lyftarna tills man säkert vet att samtliga är kollade.


Inför julhelgen förra året var det ett annat konstruktionsfel som gjorde att lyftarna plockades bort. I somras när samtliga lyftar gicks igenom fann man inget att anmärka på. Det är ett olyckligt sammanträffande att det uppstår ett fel igen vid en tid när människor generellt reser som mest.


Ingrid Burman, ordförande i Handikappförbunden som är ett samarbetsorgan för 43 handikapporganisationer, menar att SJ gör nog så gott de kan utifrån de förutsättningar som finns:


– Det egentliga problemet är dock strukturellt och det SJ nu gör är ytterligare en särlösning. Man har investerat i otillgängliga lösningar som är diskriminerande och utestänger en grupp människor vilket klart bryter mot FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.


– Tågtrafiken i Sverige är otillgänglig för människor som använder rullstol. Grundproblemet är att plattformarna på tågstationerna är för låga, säger Ingrid Burman. I andra europeiska länder, till exempel England, har man kommit betydligt längre vad det gäller tillgänglighet och tågtrafik. Där är det bara att rulla in direkt i tåget, utan lyfthjälp.


De flesta InterCity tåg fungerar inte särskilt bra för den som använder rullstol. Därför kan det innebära ett problem då SJ nu kommer boka om de resenärer som använder rullstol. Antalet platser är få.


Kommentarer
ann hjelm eriksson

Vad kan man säga..Jag tycker att man alltid få slåss för min dotters rättigheter.Vi lever i år 2010 och dom här problemen finns fortfarande,byråkrati på högsta nivå.

2010-01-28 14:48:49
Karina & Andreas

Ja sj sj sj.... Vad mer skall man säga......

Fattar inte att det skall vara så här år 2010!!!!

Alltid strul mej sj... Ledsagningen skall man ju inte prata om..... Har frågat om det é meningen att man skall bli kvar på perrongen många gånger... Att man bara skall sitta där & se på när tåget rullar på..... Får bara svaret att dem ursäktar sig så mycket & att dem förstår...... Men det gör dem ju inte, för då hade dem ju ändrat på allt..... Nej vi måste stå på oss & kämpa..... Vet bara inte vart man skall vända sig nu.... Kram Karina

2010-01-29 09:47:48

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!